Pedagogikk

Slik jobber vi

Vi har som mål å gi en positiv og langvarig innflytelse på barnas trivsel, læring og utvikling. I Hoff Terrasse barnehage er barnas beste alltid i fokus. Da vi har en liten barnegruppe, har vi god tid til å være sammen med barna og å se hvert enkelt barn. I barnehagen har vi fokus på språk gjennom daglige samtaler med barna og flittig bruk av litteratur. Vi ønsker å fremme god helse ved å satse på riktig kosthold, allsidig aktivitet og friluftsliv.

Lek sammen med andre er det viktigste for barna i barnehagen. Vi legger til rette for at barna skal utvikle seg sosialt. Dette innebærer at de skal forstå andres behov og følelser, ta hensyn til dem, samarbeide og utvikle vennskap. I Hoff Terrasse Barnehage skal vi være undrende, aktive og utforskende sammen med barna.

Gjennom samspill og lek, ønsker vi å utvikle barnas nysgjerrighet, samt å styrke deres sosiale kompetanse. Vi vil formidle verdier som raushet, inkludering og tålmodighet, ved å gå fram som gode rollemodeller. Hos oss skal alle barn møtes med omsorg og respekt. Målet vårt er at barna skal få leke, lære og utvikle seg i trygge omgivelser.


En god start varer livet ut!

Barna i Hoff Terrasse Barnehage skal:

  • Oppmuntres aktivt til å gi utrykk for sine tanker og meninger, samt møte anerkjennelse for sine uttrykk.

  • Erfare tydelige og ansvarsfulle voksne som tar hensyn til alle i barnegruppen.

  • Delta i planlegging og dermed påvirke sin egen hverdag.

  • Føler seg sett og verdsatt for akkurat for den de er.

Vi skal ha voksne som:

  • Viser glede og humor i hverdagen.

  • Er til stede for barna og ser hvert enkelt barn.

  • Tar barna på alvor.

  • Er imøtekommende, åpne og fleksible overfor barna.

  • Går fram som et godt eksempel.

  • Er reflekterte rundt egen praksis.

Innholdsrik hverdag

Vi har samling hver dag, da vi synes dette er en fin måte å styrke fellesskapsfølelsen på. Vi sitter i halvsirkel slik at alle ser ansiktene til hverandre og det er lett å føre samtale i gruppa. Den voksne er plassert slik at den kan få øyekontakt med alle barna. I samlingen prater vi, leser, synger, leker og ser bilder/video. Vi utnytter også samlingssituasjonen til å bli kjent med månedens tema. I samling bruker vi konkreter i form av bilder, figurer, dukker, flanellograf o.l. for å styrke barnas språkutvikling.

Førskole
Hver onsdag har vi førskole. Her vil barna som skal begynne på skolen neste høst få et aldersadekvat opplegg. Målet med førskolen er å forberede barna på skolestart og gi dem mestringsopplevelser.

Språkgruppe
Vi har språkgruppe i barnehagen etter behov, da barnegruppen ofte består av flere to- eller flerspråklige. I perioder har vi språkgruppe ukentlig, mens i andre perioder har vi det et par ganger i måneden. Gruppen består av tre-fire barn, som har utbytte av aktiviteter med fokus på språk. Aktivitetene skal fremme kommunikasjon og språkutvikling.

Hjertebarn
En dag i uken har vi noe som heter "hjertebarn" i barnehagen. Alle barna får på tur være hjertebarnet. Det går ut på at de andre barna skal være ekstra snille, rause og hjelpsomme mot dette barnet denne uken.

Turdag

Vi drar på ukentlig turer i nærområdet og lengre turer der vi må reise kollektivt. Barna har med egen tursekk med matpakke, drikke og sitteunderlag. Barna bør ha en sekk som sitter godt på ryggen. Vi går tur både i små grupper og med hele gruppen. Vi har en fin liten skog rett bak barnehagen som vi gjerne går i, i tillegg til at vi benytter oss mye av Munch-hagen og andre steder i nærheten. En-to ganger i måneden reiser vi på lengre turer til museum, bibliotek og lignende.

Grupper

I barnehagen må vi jobbe systematisk og aktivt for å utvikle sosial kompetanse og forhindre utestengning eller mobbing: Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna. (§41, Barnehageloven).

Vi deler oss i grupper daglig, både etter alder og på tvers av alder. Vi opplever at små grupper fremmer ro og konsentrasjon, samt stimulerer til vennskap og sosiale ferdigheter. Gruppene gir oss anledning til å se hvert enkelt barn og følge dem opp. Vi jobber for et trygt og godt barnehagemiljø og tar derfor alltid utgangspunkt i barnets interesser og behov. Det kan være forming, spill, konstruksjonslek, lesestund, samtale om ulike temaer, bevegelseslek, turer og lekegrupper.

Rammeplanen

Rammeplanen er vårt styringsdokument, som bestemmer hva barn skal oppleve og lære i barnehagen. I rammeplanen framkommer det syv fagområder som skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Dere kan lese mer om de ulike fagområdene her: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/fagomrader/.